Friday, June 13, 2008

Berita dari Rantau















BERITA DARI RANTAU


Angin pantai dingin mencengkam
Ombak laut mengajak pulang
Disini ku rindu
Kampung halaman yang lama ku tinggalkan

Betapa indahnya negeri orang
Tak seindah tanah tumpah darah ku
Wajah sanak saudara yang tercinta
Bermain di mata ku di kala sepi
Sawah ladang dan pohon nyiur
Dengarkanlah jeritan hati
Ku ingin nyatakan
Aku sering merindu belaian mu...........

Bila saja lagu ini dimainkan aku pasti terkenang kampung ku. Aku sebenarnya hanya membesar di kampung hingga umur aku 12 tahun... yang selebihnya aku membesar di perantauan. Aku bukan pernah membesar di kampung sendiri. Orang orang kampung yang bekerja di bandar tu amalkan lah amalan balik kampung. Di situ tempat tumpah darah kita. Terlalu banyak kenangan di kampung untuk dilupakan begitu saja. Aku masih ingat berlari balik ke rumah dalam keadaan bogel . Di sungai kat kampung aku ni bila sampai musim buah "Engkabang" sejenis buah hutan yang mana bila di proses boleh dibuat minyak dan dicicah ke nasi panas fuhhh seleranya makan. Buah ini akan hanyut mengikut sungai dan bila sampai ke jeti tempat kita orang mandi maka kita akan kumpul dan selalunya kita jual kat cina kampung tu nama nya Ah Joi (dan meninggal dah). Satu hari tu sedang kita sibuk mengumpul "Engkabang" tu bapak aku datang dan ambil semua baju dan seluar kita yang kita kumpul atas jeti tu sebab bila kita mandi sungai tu kita orang lebih selesa tak berbaju dan seluar (nak tukar selalu arwah emak bising). Maka terpaksalah kita orang balik tanpa seurat benang dan lalu di tempat awam. Aku pun tak berapa ingat samada aku malu ke tidak masa itu.........


Ini lah pekan Spaoh.......... Dari dulu sampai kini masih tetap sama. Rumah kedai ni dari aku celik mata lagi dah memang camni tak pernah berubah.





Inilah sungai dimana kita orang selalu mandi dan mengutip "Engkabang".





Ini pulak jeti yang baru. Kalau dulu hanya jeti kayu tapi kini konkrit. Yang dalam gambar tu isteri dan anak anak ku... Betapa cepat masa berlalu.

3 comments:

Sabri said...

Salam Bang.. Sabri tuk, anak Cikgu Allem.. Hehehe.. Sedih juak baca blog ktk, esp post yg berkaitan dgn Spaoh.. Spaoh dolok dgn nektuk sik ada gilak perubahan.. Masih sama, cuma org yang ada di Spaoh jak la datang dan pergi..

Anonymous said...

ok juak ada orang madah tentang kampung spaoh,,,,respect lah....daus maktar.

Anonymous said...

best da jak kamping spaoh.....respecy u.thanks pada org molah blog tuk walaupun ku x tauk.daus maktar.